Stel: u maakt zich zorgen over het communicatiebeleid van uw gemeente. Het moet anders, beter... Bij een bezinning op de strategische communicatiefunctie van een gemeente (dus de ambtelijke én bestuurlijke organisatie) is de kernredenering, dat in de eerste plaats het gedrag van de organisatie als geheel bepalend is voor de beeldvorming van de gemeente bij burgers en maatschappelijke organisaties en voor de effectiviteit van de gemeentelijke communicatie. Daarmee wil gezegd zijn dat (de kwaliteit van de) voorlichting en de strategische communicatie wel bijdragen aan de beeldvorming van de gemeente en de effectiviteit van het beleid, maar altijd binnen het gegeven gedrag van de ambtelijke en bestuurlijke organisatie als geheel. Iets dat van zichzelf goed van kwaliteit is, kan door voorlichting en strategische communicatie worden versterkt. Iets dat aan kwaliteit te wensen overlaat niet. In dat geval wordt er afbreuk gedaan aan het 'communicatieve krediet' van de gemeente en daarmee aan de waardering voor c.q. de acceptatie van het beleid. Kortom, de basis voor een goede beeldvorming van de gemeente en voor de effectiviteit van de gemeentelijke communicatie ligt in de kwaliteitszorg voor (zowel de dienstverlening als) de besluitvormingsprocessen. De communicatiefunctie Uit het bovenstaande moge blijken dat de zorg voor een goede communicatie niet het exclusieve domein is van 'bureau communicatie'. Als het gaat om specifieke expertise op dit terrein wordt weliswaar nadrukkelijk in die richting gekeken. Dat is terecht. Maar bij een 'bezinning op de strategische communicatiefunctie' wordt ervan uitgegaan dat óók door het college van B en W, het management en de beleidsmedewerkers communicatietaken ter hand genomen dienen te worden. En in het kader van het dualisme ligt er bovendien een bijzondere communicatieve opgave voor de raad rondom zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol. Communicatie als 'allemansopdracht' dus! Daarbij moeten de volgende elementen 'op orde' zijn:
Daarbij kiest hij bij voorkeur een aanpak langs drie sporen:
![]() Meer informatie? U kunt telefonisch of per e-mail contact met mij opnemen. |
